BENJAMIN TOMASI

Friday, 18.08.2023
15:00 – 18:00

TRANSFORMING MAGIC

(c) Markus Gradwohl

Born 1978 in Bolzano, Italy Living and working in Vienna, Austria. Studies at the University of Applied Arts in Vienna, where he graduated in 2008. Benjamin’s way of working is interdisciplinary. Within his art, sounds, sensory data, concrete materials, and objects fusion with digital, electronic, and/or everyday analog processes and form poetic sonic installations, objects, videos, and performances. Again and again, Tomasi deals with his birthplace in South Tyrol, with spirituality, nature, digital oversaturation, urban fast pace, and uncontrollability. Benjamin Tomasi has participated in exhibitions and projects worldwide. He has worked within artist-in-residence programs in Japan (Tokyo, studio scholarship), Armenia (Yerevan, work scholarship), the USA (Los Angeles and New York), the Czech Republic (magic carpets), Switzerland, and Denmark. Collaborations of an artistic and musical nature have arisen with Samuel Schaab, C. Hausch, Bernhard Garnicnig and Claudia Tomasi, among others.

Geboren 1978 in Bozen, Italien Lebt und arbeitet in Wien, Österreich. Studiert an der Universität für angewandte Kunst in Wien, wo er 2008 seinen Abschluss machte. Benjamins Arbeitsweise ist interdisziplinär. In seiner Kunst verschmelzen Klänge, sensorische Daten, konkrete Materialien und Objekte mit digitalen, elektronischen und/oder alltäglichen analogen Prozessen und bilden poetische Klanginstallationen, Objekte, Videos und Performances. Immer wieder beschäftigt sich Tomasi mit seinem Geburtsort in Südtirol, mit Spiritualität, Natur, digitaler Übersättigung, urbaner Schnelllebigkeit und Unkontrollierbarkeit. Benjamin Tomasi hat weltweit an Ausstellungen und Projekten teilgenommen. Er hat im Rahmen von Artist-in-Residence-Programmen in Japan (Tokio, Atelierstipendium), Armenien (Yerevan, Arbeitsstipendium), den USA (Los Angeles und New York), der Tschechischen Republik (magic carpets), der Schweiz und Dänemark gearbeitet. Kollaborationen künstlerischer und musikalischer Art entstanden u.a. mit Samuel Schaab, C. Hausch, Bernhard Garnicnig und Claudia Tomasi.

WORKSHOP

TRANSFORMATION THROUGH HEARING, LISTENING, AND IMAGINING

The workshop begins with a 30-minute concert, from which Tomasi will present the underlying technology and his working methods. Afterwards, the participants are invited to design a composition themselves using the tools they have brought with them.

In this workshop we will deal with the possibility of creating natural sounds using procedural sound synthesis, so-called „procedural audio“.

Synthesizing sounds in real time, in contrast to sample-based scoring, enables the simulation of realistic sound behavior based on parameters. So-called procedural audio is not suitable for all natural sounds, but is much more flexible in terms of sound behavior.

Tomasi’s concert will be the musical staging of a virtual change in the weather: a thunderstorm is coming and it’s starting to rain, like a summer storm. What you hear sounds like a field recording, but it is absolutely artificially synthesized in real time.

In his short lecture, we’ll learn more about synthesis and procedural sound from Anshan’s some concrete examples.

In the practical part, the participants are divided into small groups based on objects, each of which is assigned a sound in order to develop a composition in real time.

Zu Beginn des Workshops steht ein etwa  30 minütiges Konzert, von dem ausgehend uns Tomasi über die zugrunde liegende Technik und seine Arbeitsweise vorträgt. Im Anschluss sind die Teilnehmer:innen eingeladen, selbst eine Komposition mit den mitgebrachten Tools zu entwerfen.

In diesem Workshop setzen wir uns mit der  Möglichkeit auseinander Naturgeräusche anhand prozeduraler Klangsynthese, sogenanntem „procedural audio“ entstehen zu lassen. 

Klänge in Echtzeit zu synthetisieren, ermöglicht im Gegensatz zur sample basierten Vertonung die Nachbildung realistischen Klangverhaltens auf Basis von Parametern. Sogenanntes procedural audio eignet sich nicht für alle Naturklänge ist aber in punkto Klangverhalten viel flexibler.

Tomasis Konzert wird ein Art Vertonung eines virtuellen Wetterumschwungs sein: Ein Gewitter zieht auf und es beginnt zu regnen, wie bei einem Sommergewitter. Das Gehörte klingt wie ein fieldrecording, ist aber absolut künstlich in Echtzeit synthetisiert.

In der kurzen Lecture werden wir Anshan’s einiger konkreter Beispiele mehr über Synthese und prozeduralen Sound erfahren.

Im praktischen Teil werden die Teilnehmer:innen in kleine Gruppen geteilt anhand von Objekten, denen jeweils ein Sound zugeteilt ist in Echtzeit eine Komposition entwickeln.

participant limit:
max. 12 participants

required equipment:
none

duration:
3 hours

HOW TO ATTEND

*3

*Ticket only valid with a workshop rsvp confirmation
*Ticket nur gültig mit einer Anmeldungsbestätigung

HOW TO ATTEND

*3

*Ticket only valid with a workshop rsvp confirmation
*Ticket nur gültig mit einer Anmeldungsbestätigung